Du är här

Artiklar

Språket i Cayces readingar

Arikel publicerad i medlemskriften Källan nr 43.

Många tusen människor introduceras varje dag i den information som finns i Edgar Cayces readingar. Vissa tycker det är svårt att förstå readingarna i det format som de gavs, med en språkstil som en del liknar vid den som finns i King James Bibel. År 1945 skrev Gina Cerminara, författare till den bästsäljande boken Many Mansions (sv. Många Boningar), en artikel om readingarnas språk för en A.R.E. Bulletin. Det kan vara till hjälp att återge hennes insikter. Här är ett utdrag ur hennes artikel.

Den som någonsin läst en av Edgar Cayces readingar vet att språket i dem mycket ofta är svårt att förstå. Varför var språket så underligt? Vi kan inte ge ett fullständigt autentiskt svar på den frågan, eftersom vi inte har alla fakta i fallet. Vi kan emellertid dra några rimliga slutsatser från vad readingarna själva har gett som en förklaring, och vi kan göra en intelligent bedömning av alla fakta som vi känner i samband med fenomenet språk i allmänhet.

Forntida löften, Edgar Cayce och Dödahavsrullarna

qumranArtikel ur medlemskriften, Källan, nr 42, 2019.

(Bilden visar klipporna med grottorna.)

En beduinherde i den judiska öknen sökte efter ett bortsprunget får. Av en slump kastade han in en sten i en grotta bland de vittrade kalkstensklipporna i Qumran vid Döda havets nordvästra rand. Till sin förvåning hörde han ljudet av porslin som krossades. På så sätt började upptäckten av Dödahavsrullarna år 1947, vilket har hyllats som århundradets största arkeologiska fynd.

Denna samling av, för djur gömda, papyrus- och pergamenttexter var lagrade i ungefär 2000 år i beskyddande keramikkrukor. Texterna skrevs av en föga känd judisk sekt, esséerna, som levde i Qumran på Jesus tid. Att Edgar Cayce, tretton år innan de hittades, gav readingar där han förutsåg dessa fynd och dess innehåll, är vår ingångspunkt i historien om hur kristendomen började – inte i en krubba i Betlehem, utan långt tidigare, bland medlemmar i ett judiskt klostersamhälle vid Döda havets stränder.

Artiklar i Källan nr 13-46

Artiklar i Källan nr 13 - 46

------------------------------------------------------------------------------------
nr 13 2005

Om Ideal

Mark Thurston, psykolog från Virginia Beach och författare till många böcker baserade på Cayce-materialet höll i en workshop om personlig utveckling på Finjabacken i juni 2001.

BESTÄM DITT IDEAL

Detta var rubriken på dagens första avsnitt och det finns många readingar, som framhåller vikten av att man har ett personligt ideal. Men Mark erkände att han till en början själv blev alltmer förvirrad, när han gick igenom alla dessa readingar. Några av dem utsäger att vi endast har ett enda ideal och detta är detsamma för alla människor.

Andra readingar däremot säger att vi var och en har vårt eget ideal och att detta är förutbestämt när vi föds. Slutligen finns det readingar, som säger att det är vi själva som ska bestämma, vad som är vårt eget ideal. Uppenbarligen finns det flera nivåer på denna fråga. Det högsta idealet för oss alla och det som vi har tillsammans, finns i vårt övermedvetna. Det handlar här om enhet – universell enhet, ”oneness”. Det handlar om hur vi förhåller oss till livet och förmågan att se hur allt hänger samman i en enda enhet. Att hitta in i Kristusmedvetandet.

Kan vi vara på flera platser samtidigt?

Kan vår själ vara på flera platser samtidigt på jorden eller i flera inkarnationer samtidigt? John Van Auken besvarar frågan av en A.R.E. medlem i ett nyhetsbrev.

Svaret är som följer: Jag får den här frågan oftare än vad man skulle tro. Svaret är komplicerat beroende på den verklighetsuppfattning personen i fråga har. Om personen har en materialistisk syn på världen är verkligheten smalare. Om personens medvetna har tagit del av mångdimensionella upplevelser är svaret vidare, till och med oändligt. Eftersom du läser detta nyhetsbrev och är medlem i A.R.E. antar jag att du tillhör den senare kategorin. I vilket fall är svaret ja.

Cayces readingar lär oss att bortom denna vår dimension (på jorden) finns ingen tid eller rum i vår bemärkelse. Det finns däremot en oändlig enhet. I en sådan miljö upplever själen allt samtidigt - holistiskt. Ett tidigare liv är lika närvarande som ett nuvarande liv som är lika nära som ett kommande framtida liv. På denna högre medvetandenivå ser vi alla erfarenheter och hur de hänger ihop med varandra. Det tidigare avslöjar det nuvarande och det nuvarande visar på framtiden.

Sökord: 

Meditation enligt Cayce

Utdrag ur artikel ursprungligen publicerad i Källan nr 6 - 2001

Meditation Det existerar många metoder och riktningar för att meditera och då det är genom meditation, som vi kan börja att förändra våra vanor och mönster, är det synnerligen viktigt att vi hittar en metod, som passar just oss. Tyst bön kan vara ett bra början att tona in sig på för att kunna meditera.

Enligt readingarna är bön en aktivitet, som sker i hjärnan – vi sänder i väg något budskap.

Meditation innebär att lyssna med hjärtat till det gudomliga inom oss – att öppna sig för att ta emot. Ordet lyssna ska inte tas bokstavligen. Det är snarare en villighet att ta emot något, som är starkare än du själv, att lyssna till sin intuition, att komma ihåg vem du ursprungligen är. I vårt ekorrhjul har vi glömt varför vi ursprungligen är här, varför vi måste avsätta en 10 – 20 minuter varje dag för att komma ihåg detta. Vi ska inte förvänta oss att få något till oss varje gång. Det är en vana som kommer att förändra oss ganska långsamt.

Skynda långsamt

Artikel ursprungligen publicerad i Källan nr 5 - 2001

Cayce om att skynda långsamt av psykologen Mark Thurston i The New Millenium.

”Skynda långsamt”. Så lyder ett av Edgar Cayces vanligaste råd till de upptagna stressade personer som sökte hjälp i hans readingar. ”Hastverk är lastverk” påminner oss samma sak. Ett annat gammalt ordstäv, kanske mer sällan använt, är ”Den som går långsamt, går säkert” och detta senare verkar mer i linje med innehållet i Cayce readingar. Vår känsla av att behöva ha brått är ofta grundad i bristen på tillit. Det kan bli en verklig utmaning att lugna ner sig och tro att saker och ting verkligen har goda skäl att hända. Och ändå, - detta är en sanning, som Cayce ofta underströk när han rådde människor som hade problem med tidsdimensionen.

Drivs av Drupal

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer